وبلاگ حقوقی - ادبی نورعلی افشار

مشخصات بلاگ
وبلاگ حقوقی - ادبی نورعلی افشار

دوستان عزیز سلام
صفحه شخصی که از امروز پیش روی شماست باهدفهای زیر راه اندازی شده است :
1- ترغیب وتشویق دوستان به مطالعه وکتاب خوانی ونیز پژوهش درحد توان
2- آگاهی از ادب وادبیات کشور عزیزمان ونیز اطلاع رسانی درخصوص کتب ونشریات ادبی جدید
3- سرک کشیدن به دنیای طنز وادبی ونیز معرفی طنز نویسان امروز کشورمان
4- بحث درباره ضرب المثلها ی فارسی وترکی وهمچنین بررسی ریشه های تاریخی وعلل به وجود آمدن ضرب المثلها
5- پرسش وپاسخ درباره مباحث حقوقی ونیز توضیح وتبیین بحثهای حقوقی مقدماتی وبحث وگفتگو درباره آنها ونیز معرفی قوانینی که به تازگی تصویب میشوند.
هدف از این نوشته ها گفتگوست ونیز ترغیب همدیگر به مطالعه وکتاب خوانی کاری که متاسفانه در میان ما کمرنگ شده است . از همه دوستان تقاضامندم پس از مطالعه مطالب این صفحه چنانچه نظر انتقاد پیشنهاد و یا پرسشی دارند در قسمت نظرات اعلام نمایند تا با کمک یکدیگر بتوانیم مطالبی پربار وبا ارزش را در این صفحه به دوستان خود ارایه نماییم.
انتظار اینجانب این است که صفحه حاضر محل بحث وگفتگوی علمی میان دوستان باشد.

نورعلی افشار

طبقه بندی موضوعی

توضیحاتی درباره ضرب المثلهای ترکی

چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۵ ب.ظ


نا نجیب دن بورج المه ، بورج الدن خرج المه

 

این ضرب المثل به این معناست که سعی کن محتاج نامرد نشوی . اگر روزی روزگاری مجبور شوی و به نامرد مراجعه کنی واز او چیزی قرض کنی تلاش کن آن را مصرف نکنی چرا که آدم نانجیب ملاحظه تو را نخواهد کرد و آن مال مورد قرض را از تو مطالبه خواهد کرد . درنهایت منظور ضرب المثل اینست که اصلا سعی کن  گذرت به انسان نانجیب نیفتد چراکه او ملاحظه تو را نخواهد کرد. در روزگار امروز سنت حسنه قرض کم کم جایگاه خود را از دست داده است. در روزگار گذشته همسایگان در خیر وشر همیشه همراه وکمک یکدیگر بودند و اگر کسی مشکلی داشت همسایگان در رفع مشکل او پیش قدم میشدند و نمیگذاشتند مساله به فامیل واطرافیان آن شخص تسری پیداکند اما امروز با زندگی ماشینی و آمدن اینترنت ولوازم مجازی مردم خیلی کم از احوال یکدیگر خبر دارند . اگر این ضرب المثل به ما میگوید سعی کن از انسان نانجیب قرض نکنی مفهوم مخالفش اینست که از انسانهای درست کار ومهربان میتوان قرض گرفت اما امروز با آمدن ماشین در زندگی ما اصلا هیچ کس به فکر قرض دادن نیست درقرآن به سنت قرض دادن تاکید شده است . خدامیفرماید هرکس در راه خدا قرض الحسنه بدهد من مال او را دوچندان خواهم نمود.

  • نورعلی افشار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی