وبلاگ حقوقی - ادبی نورعلی افشار

مشخصات بلاگ
وبلاگ حقوقی - ادبی نورعلی افشار

دوستان عزیز سلام
صفحه شخصی که از امروز پیش روی شماست باهدفهای زیر راه اندازی شده است :
1- ترغیب وتشویق دوستان به مطالعه وکتاب خوانی ونیز پژوهش درحد توان
2- آگاهی از ادب وادبیات کشور عزیزمان ونیز اطلاع رسانی درخصوص کتب ونشریات ادبی جدید
3- سرک کشیدن به دنیای طنز وادبی ونیز معرفی طنز نویسان امروز کشورمان
4- بحث درباره ضرب المثلها ی فارسی وترکی وهمچنین بررسی ریشه های تاریخی وعلل به وجود آمدن ضرب المثلها
5- پرسش وپاسخ درباره مباحث حقوقی ونیز توضیح وتبیین بحثهای حقوقی مقدماتی وبحث وگفتگو درباره آنها ونیز معرفی قوانینی که به تازگی تصویب میشوند.
هدف از این نوشته ها گفتگوست ونیز ترغیب همدیگر به مطالعه وکتاب خوانی کاری که متاسفانه در میان ما کمرنگ شده است . از همه دوستان تقاضامندم پس از مطالعه مطالب این صفحه چنانچه نظر انتقاد پیشنهاد و یا پرسشی دارند در قسمت نظرات اعلام نمایند تا با کمک یکدیگر بتوانیم مطالبی پربار وبا ارزش را در این صفحه به دوستان خود ارایه نماییم.
انتظار اینجانب این است که صفحه حاضر محل بحث وگفتگوی علمی میان دوستان باشد.

نورعلی افشار

طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

بعضی از آثار بهاء الدین خرمشاهی

1- ذهن و زبان حافظ – تهران – چاپ نهم – ناهید – 1390

2- حافظ نامه – شرح الفاظ اعلام مفاهیم کلیدی و ابیات دشوار حافظ 2 جلد انتشارات علمی و فرهنگی – چاپ نوزدهم – 1389.

3- چشمها را باید شست مباحث مقالات و مصاحبه هایی در زمینه ی قرآن پژوهی – حافظ پژوهی – دین پژوهی – خوشنویسی و طنز – قطره – 1380.

4- حافظ حافظه ی ماست – تهران – قطره – چاپ 5 – 1390.

5- نبض شعر – مجموعه ی نقد شعر بر هجده شاعر از شاملو تا هیوا مسیح – تهران – روشن مهر – 1383.

6- کژتابی های ذهن و زبان – تهران – نشر ناهید – 1384.

7- از سبزه تا ستاره – مباحثی در زمینه ی قرآن – پژوهی – حافظ پژوهی – فلسفه  و کلام/دین پژوهی – نشر قطره – 1386.

8- فرار از فلسفه – زندگی نامه ی – خودنوشت فرهنگی – تهران – نشر قطره.

9- طنز و تراژدی – تهران – نشر ناهید – چاپ دوم – 1390.

10- آه و آئینه – مجموعه شعر – قزوین – نشر سایه گستر – 1387.

11- فرهنگ و دانش نامه ی کارا – چهار مجلد – تهران – نشر نگاه.

12- کوته گویه {جملات کوتاه} نشر ناهید.

13- کلیات سعدی براساس (فروغی و ترجمه ی بیش از 700 بیت عربی و آیات و احادیث و نگارش تعلیقات و شرح دشواری ها) تهران – نشر ناهید – چاپ ششم – 1389.

14- برسی ترجمه های امروزی فارسی قرآن کریم – مؤسسه ترجمان وحی – 500 صفحه.

 

  • نورعلی افشار


به نام خدا

اگر رئیس شهر (شهردار) بودید چه می کردید؟

شهر هشتگرد در 30 کیلومتری شهر کرج و واقع در استان البرز است. اتوبان تهران قزوین در نزدیکی شهر هشتگرد می گذرد. تعریف شهردار: فردی است که با کمبود شهر آشنا شود و آن را با کمک مردم حل کند. اگر شهردار بودم: سالنی می ساختم تا برای سینما و سالنی برای تئاتر در شهر هشتگرد، هتلی 2-4 ستاره می ساختم تا مردم شهرهای دیگر آواره نشوند فضاهای سبز را زیاد می کردم تا هم از فضاهای خالی استفاده کنم و هم زیبایی شهر بیشتر شود فرهنگسراها و کتابخانه ها را زیاد می کردم تا علم و فرهنگ بالا رود دانشگاه ها را زیاد می کردم (در رشته های مختلف) تا مردم مجبور به مسافرت به استان و شهر دیگر نشوند مدارس راهنمایی و دبیرستان را زیاد می کردم جدول کاری می کردم تا شهر جلوه ی بهتری به خود بگیرد. پارکینگ را زیاد می کردم تا خیابان ها شلوغ و حتی قفل نشوند درمانگاه و بیمارستان را زیادمی کردم مکان هایی مخصوص نمایشگاه می ساختم در شهر مترو می گذاشتم تا حمل و نقل آسان شود و آلودگی کم گردد امکانات ورزشی را با وجود باشگاه ها زیاد می کردم در شهر ترمینال را زیاد می کردم. خط واحد اتوبوس در شهر می گذاشتم سالن تئاتر می ساختم پارکبان و فضای سبز در شهر زیاد می گذاشتم مسئله مسکن مهر را در هشتگرد زیاد می کردم نیروگاه بادی می ساختم تا برق شهر را افزایش دهم البته این را هم بگویم که همه ی این کارها با هم یاری و همدلی مردم ایجاد می شود می باید با مردم مهربان باشی تا آن ها نیز از من راضی باشند.

 نیما افشار - هشتگرد

1390/12/13

  • نورعلی افشار

 

نوشته ای که ذیلاً از نظر خواننده گرامی می گذرد نامه ای است که مرحوم میرزا محمد الویری به مرحوم احمدخان امیرحسینی سیف الممالک فرمانده فوج قاهر خلج رقمی داشته که شروع  تا خاتمه نامه تمام از حروف بی نقطه الفبا انتخاب و در نوع خود از شاهکارهای ادب زبان پارسی به شمار می آید.

انگیزه نامه و موضوع آن قلت درآمد و کثرت عائله و تنگی معیشت بوده است. این نامه در زمان ناصرالدین شاه بوده.

 

بسمه تعالی

سرسلسله امرا را کردگار احد، امر و عمر سرمد دهاد. دعاگو محمد ساوه ای در کلک و مداد ساحرم و در علم و سواد ماهر. ملک الملوک کلامم و معلم مسائل حلال و حرام. در کل ممالک محروسه اسم و رسم دارم. در هر علم معلم و در هر اصل مؤسسم. در کلک عماد دومم در عالم، در علم و حکم مسلم کل امم سرسلسله اهل کمالم اما کوطالع کامکار و کومرد کرم؟

دلمرده آلام دهرم. کوه کوه دردها در دل دارم. مدام در دام وام، و علی الدوام در ورطه آلام دهرم هر سحر و مسا در واهمه و وسواس که مداح که گردم و کرا واسطه کار آرم که مهامم را اصلاح دهد و دو سه ماهم آسوده دارد.

مکرر داد کمال دادم و در هر مورد مدح معرکه ها کردم. همه گوهر همه در، همه لاله همه گل، همه عطار روح همه سرور دل، اما لال را مکالمه و کر را سامعه و کور را مطالعه آمد. همه را طلا سوده در محک ادراک آورده احساس مس کردم و لامساس گو آمدم. اماعلامه دهرم، ملولم و محسود و عوام کالحمار محمود و مسرور ... لا اله الا الله وحده وحده دلا در گله مسدود دار در همه حال که کارهای همه عکس مدعا آمد علاوه همه دردها و سرآمد کل معرکه ها عروس مهر در آرامگاه حمل درآمد.

عالم و عام لام و کرام، صالح و طالح، صادر و وارد، کودک و سالدار، گدا و مالدار، همه در اصلاح اهل و اولاد و هرکس هر هوس در معامله و سودا دارد آماده و اطعمه و هر سماط گرد آورده، حلوا و کاک، سرکه و ساک، کره و عسل، سمک و حمل، گرمک و کاهو، دلمه و کوکو، امرود و آلو، الی کلم کدو، همه در راه، مکر دعاگو که در کل محرومم و در کم کاالمعدوم.

اگر موهوم و معلوم معدل سه صاع و دو درم ارده گردد حامد و مسرورم. مگر کرم سر کار اعلی که سرالولد و سرالوالد در او طلوع کرده و دادرس آمده، دردها دوا، وامها ادا و کامها روا گردد.

له طول عمر کطول المطر سواء له الدرهم، و که المدر دهد مرد را کام دل کردگار همه عمر آسوده و کامکار دل آرا همه کار و کردار او ملک در سما مادح کار او طول الله عمره و دمره حاسده، هلک اعدائه، اعطه ماله، اصلح احواله و اسعد اولاده مدام السماء

 

  • نورعلی افشار

اعلام و اعلان چه تفاوتی از لحاظ حقوقی با هم دارند

 

در لغت نامه دهخدا دربارۀ اعلام آماده است: «آگاهانیدن و آگاه گردانیدن، باخبر ساختن کسی را، خبر دادن و آگاه کردن، بیاگاهانیدن (لغت نامه دهخدا – چاپ دوم 1377 – جلد دوم ص 2960)

و دربارۀ اعلان می توانیم «شکارا کردن، آشکار کردن، ظاهر ساختن امری بر کسی، افشا، اظهار (همان – ص 2961) و فرهنگ فارسی دکتر معین – انتشارات امیرکبیر – چاپ بیست و سوم 1385 ص 30».

درباره اعلام آورده است: «آشکارا کردن، پدید ساختن، آگهی (همان، ص 306)»

آقای دکتر لنگرودی در مسیط ترمینولوژی حقوق دربارۀ اعلام می نویسد: «نشانه نهادن اخبار، خبر دادن چنانکه در اصطلاحات حقوقی گویند: اعلام جرم، رأی اعلامی (مسیط ترمینولوژی حقوق – دوره پنج جلدی انتشارات گنج دانش – چاپ دوم 1381 ص 481)» و دربارۀ اعلام رأی می گویند: «دادگاه متن رأی را به سمع محکوم علیه می رساند. این است که اعلام رأی در برابر ابلاغ رأی به کار می رود (همان، ص 482)» و نیز دربارۀ اعلان می نویسد: «در لغت به معنی افشا و اظهار است. به تازگی به معنی اخبار «= اعلام» هم به کار رفته است مانند اعلان رأی دادگاه، اما اظهار چیزی به وسیله اوراق و نوشته ها نیز از معانی و استعمالات جدید در زبان عرب است. که هم اکنون به زبان فارسی هم راه یافته است. اعلام ختم دادرسی هم همان اعلام ختم دادرسی است که اصلح است از نظر رعایت معنی لغوی. اعلان جنگ یعنی اعلام جنگ. اعلان قبلی یعنی اعلام قبلی. بالجمله صحیح در امثال این موارد اعلام است (همان، ص 483)»

                                                                                           

                                                                         نورعلی افشار 

                                                                               94/8/8

 

  • نورعلی افشار


بیا مطربا با دلم ساز کن

                             دگر باز آ نغمه پرداز کن

برایم بخوان وصف ذات منیر

                             شوم مست گردم به دامش اسیر

زبان الکن و گوش دارم به او

                             سپارم به جانم صلای اشو

عزیزا دلا مهوشی جانمی

                             خدای بزرگی و ایمانمی

 

  • نورعلی افشار